Τετάρτη 2 Ιουλίου 2014

ΝΙΚΟΣ ΚΑΛΑΪΤΖΗΣ - ΜΠΙΝΤΑΓΙΑΛΑΣ- "ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΑΝΤΟΥΡΙΟΥ"



ΑΣΚΗΣΗ «ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΑΝΤΟΥΡΙΟΥ»

«Το σαντούρι είναι πολύ μπελαλίδικο όργανο στο κούρδισμα. Πρέπει να κόβει το αυτί σου. Το βιολί έχει 4 χορδές, το σαντούρι 113 χορδές. Το δικό μου έχει 109 γιατί έχω αφαιρέσει 4. Έχω ένα βέτο στο σαντούρι που δεν το έχει κανένας. Το πώς δένω τις φωνές μεταξύ τους, που είναι τι κάτι άλλο. Είχα ακούσει μικρός ότι υπάρχει ένας τρόπος να γυρίσεις το όργανο όλο σε ακόρντα και να επανέλθεις από ‘κεί που έφυγες. Κάθομαι που λες εδώ και το ψάχνω και βρίσκω ένα τρόπο, ένα αριστούργημα, που όσο να το παίζεις δεν κουράζεσαι καθόλου, ούτε σε ενοχλεί. Παίζεις την κάθε αρμονία σε μινόρε και ματζόρε και αο ‘κεί που ξεκίνησες, επανέρχεσαι πίσω. Αυτό δεν ήξερα τι ονομασία να του δώσω, το έγραψα σε κασέτα και το ονόμασα «έλεγχος σαντουριού», γιατί εκτός του ότι παίζεις αυτό το πράγμα, ελέγχεις και το όργανό σου πού χάνει. Το σαντούρι είναι όπως το όπλο στο στρατό, που το καθαρίζεις, το κάνεις λαμπίκο και έρχεται ο άλλος, κάνει έτσι και σου βρίσκει μουτζούρα. Έτσι και το σαντούρι, το κουρντίζεις, κάπου όμως μπορεί να έχει μουτζούρα. Αλλά με αυτό τον τρόπο που το ελέγχω εγώ, που γυρίζω όλα τα ακόρντα με την αρμονία που θα κάνεις, το βρίσκεις αν χάνει κάπου. Το παίζω μοναχός μου και το χαζεύω. Το έχω βγάλει με την πείρα τη δική μου». (απόσπασμα από το βιβλίο του Χαράλαμπου Μοσχόβη, «Νίκος Καλαϊτζής – Μπινταγιάλας- έρωτας με τις χορδές των οργάνων, Αθήνα 2010).
            Την άσκηση αυτή μου την έδωσε σε κασέτα ήχου το 1995. Είναι μελωδική και ενδιαφέρουσα άσκηση και βασίζεται στις κλίμακες και τις συγχορδίες.  Επισυνάπτω τα δύο πρώτα μέρη της άσκησης σε απλή μορφή. Με τον ίδιο τρόπο  σχηματίζονται και τα υπόλοιπα μέρη. Η άσκηση ξεκινά απ’ τη ΝΤΟ ματζόρε και επιστρέφει στη ΝΤΟ ματζόρε. 
Δ.Β.ΚΟΦΤΕΡΟΣ
Μυτιλήνη 2 Ιουλίου 2014


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου